Monday 15 March 2021

Myšlenkové mapy. Systém, díky kterému jsem dokončila VŠ

 



Moje maminka mi vždycky opakovala a stále opakuje, že méně je někdy více. Za mě to platí ve většině případů, ale pokud se jedná o myšlenkové mapy, tak záleží na tom, jakým způsobem funguje vaše paměť. Pokud se totiž orientujete více na vizuální stránku, stejně jako já a máte určitým způsobem fotografickou paměť, tak v myšlenkových mapách můžete využít i to "více". 

Myšlenkové mapy jsou metoda, kterou nemusíme využívat primárně pro studijní účely, ale můžeme je zapojit do kteréhokoliv odvětví našeho života. Ať už chceme mít přehled a pořádek v pracovní agendě, v domácnosti, v soukromém životě... Potřebujeme si napsat seznam na nákup? Jen do toho? Chceme si udělat pracovní to do list na nadcházející týden? Použijme myšlenkovou mapu. Potřebujeme se naučit na státnice? Není nic lehčího, než si otázky přetransformovat do jedné z myšlenkových map. 

Já tuhle metodu využívám primárně pro studium. Začala jsem už na střední, když jsem se učila na těžké testy, kde bylo velké množství učiva. Na vysoké jsem si takto zpracovávala 90% předmětů a nakonec jsem si pomocí nich vytvořila veškeré otázky ke státnicím pro oba mé obory (španělština, žurnalistka). 

Tím, že myšlenkové mapy využívají hned několika smyslů, tak se u nich nejedná o lineární proces, ale jde o daleko více komplexní metodu, díky které můžeme být mnohem efektivnější. A já tedy rozhodně jsem. Myslím, že kdybych tuhle metodu na škole neobjevila, tak bych ji asi ani nikdy nedokončila. Jsem totiž ten typ člověka, co se musí učit z vlastních zápisků, vytisknutá skripta u mě nefungují a nejlepší je, když je učivo vypracované pěkně barevně a zábavně. Vlastně jsem tak trochu zaseknutá v první třídě, kdy nám ještě známkovali úpravu sešitů. 

 Zdroj: Mind map art


Myšlenkové mapy si můžete tvořit jednoduše na papír a pokud byste rádi nějakou trošku ekologičtější formu, můžete vyzkoušet některou z aplikací, která se právě myšlenkovým mapám a tzv. mind mappingu věnuje. Je jich poměrně velké množství. Jak tomu tak už bývá, některé jsou lepší, některé jsou horší a hlavně, každému vyhovuje něco jiného. Já si třeba stále potrpím na starý dobrý papír, což je samozřejmě špatná zpráva pro naše lesy, ale spousta z vás může upřednostňovat spíše tu elektronickou formu. 

Jak na virtuální myšlenkové mapy?


Tato webová stránka vám umožní být kreativní na 110% a vytvářet si ty nejrůznější myšlenkové mapy pro nejrůznější projekty. Bohužel v základní verzi, která je zdarma můžete vytvořit pouze 3 myšlenkové mapy a přizvat k nim jen 5 dalších uživatelů, se kterými byste případně chtěli daný projekt konzultovat. 

Další webová stránka, která je poměrně výhodná, co se týče ceny. Jestli jsem to totiž správně pochopila, tak buďto můžete využívat jejich free plan, který má částečné omezení, ale pokud byste si chtěli zaplatit jejich rozšířenou verzi, kde nejsou skoro žádná omezení, tak vás to vyjde na nějakých 110 Kč za měsíc.

Pokud chcete zůstat u klasického kreslení a využíváte například iPad nebo kterýkoliv jiný tablet společně s některým ze smart pen/stylus, tak je asi nejlepší volbou tahle free "tabule" od Googlu. Jedná se o Google funkci, která je naprosto zdarma a tabule se vám může rovnou zálohovat na váš Google Disk. Jediná nevýhoda této tabule je v tom, že není nekonečná, takže máte omezený prostor pro kreslení. Jamboard můžete také využívat ve svých chytrých telefonech. 

U Limnu je oproti Google Jamboard výhoda nekonečného prostoru, ve kterém můžete tvořit a nic vás neomezuje. Ve verzi, která je k dispozici zdarma, máte přístup ke svým "boards" po dobu 14-ti dní. A jako velká výhoda existuje také aplikace pro iPhone. 

Můj největší favorit je právě MindNode. Jeho nevýhodou je ale bohužel to, že funguje pouze na zařízeních od Applu. Každopádně pokud jste majiteli některého z Apple zařízení, určitě MindNode zvažte. I ve verzi, která je zdarma máte poměrně dost funkcí a pokud byste chtěli přejít na verzi plnou, tak vás ročně vyjde asi na 450 Kč, což je naprostá paráda. 

Motem Midly je: "Zorganizuj si svůj vnitřní vesmír." Přesně tak vypadá i struktura těchto myšlenkových map, které připomínají sluneční soustavu. Mi bohužel tahle forma úplně nevyhovuje, ale umím si představit, že pro některé z vás by to mohlo být to pravé ořechové. Pro mobilní zařízení je aplikace zdarma a pokud byste ji rádi měli i na svém Macbooku, tak je zde jednorázová cena 779 Kč. 

Používáte některý ze zmíněných programů nebo máte vlastní tip? Dejte mi vědět do komentářů jestli vůbec myšlenkové mapy využíváte a případně v jaké podobě.


Co se týče dalších zdrojů, které bych vám moc ráda doporučila, tak je to určitě kniha Myšlenkové mapy pro studenty od Dagmar Chytkové a Michala Černého. Pokud budete chtít využít systém mind mappingu právě pro studijní účely, tak tato tenounká knížka krásně popisuje a vysvětluje celý systém myšlenkových map, dá vám různé rady a tipy ohledně vytváření map pro různé účely během studia a třeba pomocí nich napíšete i vaši bakalářskou práci. Takový Petr Ludwig díky myšlenkovým mapám úspěšně píše a vydává své knihy nebo také řídí firmu. A když už jsme u něj, sám má na toto téma také webinář, který jsem sama navštívila a je to další věc, kterou vám musím ohledně tohoto tématu doporučit. Nese název Myšlenkové mapy a kouzlo vizuálního plánování a pokud na něj narazíte a bude možnost si ho poslechnout, tak do toho určitě jděte! 


Jsem moc ráda, že jste dočetli až sem a pokud máte další dotazy, nebo jakýkoliv jiný poznatek k článku, dejte mi je vědět dolů do komentářů. Uděláte mi tím radost.

0 comments:

Post a Comment

Chceš být v podcastu?

Contact Me
Tereza Hrubá
If you can dream it, you can do it.
Ostrava, Czech republic